Az evés pszichológiája

Az étkezéssel és az ételekkel kapcsolatos viszonyunk

Az evés a méhen belüli táplálástól szinte az utolsó leheletünkig elkísér mindannyiunkat.

Ételeink elfogyasztása nem csak üzemanyag feltöltésként szolgálja túlélésünket: kultúránk is megjelenik különböző fogásainkban, s az evésben élvezet, vigasz, játékosság, kreativitás, összetartozás, szeretet és odaadás, illetve negatív vagy romboló érzelmek, érzületek is kifejeződhetnek.

Biológiailag és evolúciósan belénk kódolt természetes étvágyunkkal háborút viselni olyan, mintha spontán légzésünket vagy vérkeringésünket kérdőjeleznénk meg.

Életünk során a számunkra fontos személyek, munka, pénz, szexualitás, fizikai-lelki történések és életfeladatok is hatással vannak az étkezéssel és az ételekkel való viszonyunk alakulására. Ez fordítva is így van: az evéssel ápolt kapcsolatunk betekintést engedhet abba, hogy hogyan gondolkozunk és hogyan élünk!

Melyik étrendet kövessük?

watermelon-summer-little-girl-eating-watermelon-foodAz élelmiszerek önmagukban nem rosszak vagy jók, csak mi címkézzük fel őket így, és nem létezik olyan étrend, amely mindenkinek mindenkor egyformán megfelel. Szervezetünk működését rengeteg tényező befolyásolhatja: pl. genetikai örökségeink, természetes és épített környezetünk, korunk, nemünk, betegségeink és lelki alkatunk, vágyaink, félelmeink, életstílusunk és stressz szintünk. Minden étrendnek lehetnek számunkra megfontolandó szempontjai, de ne helyettesítsük a testünk jelzéseire való odafigyelést azzal, hogy kőbe vésett dogmaként, nem pedig hasznos információforrásként tekintünk rájuk, legyen az vegetáriánus/vegán, Paleolit, Norbi Update, Atkins, vagy bármilyen más alternatív étrend.

Testünk mechanizmusai és élethelyzeteink is változnak, tehát fogadjuk nyitottan, ha egy adott étrend, ami valaha jól működött számunkra, már nem megfelelő. Kísérletezzünk bátran a különböző étrendi ajánlásokkal, vagy egyes, számunkra szimpatikus elemeikkel, az ízlelőbimbóinknak és a szervezetünknek jóleső fogásokkal!

Étrendünket akkor tudjuk személyre szabottan összeállítani, ha barátságos viszonyt alakítunk ki testünkkel. Testünk egy tökéletes szerkezet: jelez, ha egy adott pillanatban kíván, vagy éppen nem kíván valamit, illetve ha nem képes megbirkózni valamelyik kedvelt ételünkkel. Ha az evés vagy bizonyos élelmiszerek gondot okoznak nekünk, de azt nem személyünk elleni támadásnak vagy sorscsapásnak, hanem jóindulatú üzenetnek tekintjük, akkor megfejthetjük, hogy testünk bölcsessége mire próbálja ráirányítani figyelmünket. Merjünk tehát testünkkel párbeszédbe elegyedni, kérdezni, kutatni, és étkezésünkön, életmódunkon saját szükségleteinkre figyelve változtatni!

Nemcsak az számít, hogy mit eszünk, hanem az is, hogy hogyan eszünk!

Stresszesen, vagy ahogy a szakirodalom nevezi „stresszválasz”-ban enni egyenlő a rossz emésztéssel.  Az agyunk nem tud különbséget tenni az ősember és a mamut találkozásakor megjelenő evolúciós „üss vagy fuss” parancs és aközött, hogy pl. ebéd előtt felhúzzuk magunkat a munkahelyünkön, dühösen veszekszünk egy családtagunkkal vacsora közben, habzsolva belapátoljuk az ételt a számítógép mellett,  vagy étkezési szokásainkat és testünket elítélő, önmagunkat becsmérlő gondolatokat forgatunk a fejünkben. Ilyenkor olyan, stresszre reagáló fiziológiai és hormonális folyamatok indulnak el a szervezetünkben, amilyeneket eleink is tapasztaltak a mamut orrba vágását, vagy a nyúlcipő felvételét megelőző másodpercekben.

A makro-tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok szelektálásához, lebontásához, felszívódásához és beépüléséhez nyugalmi állapotra van szükségünk. A mai rohanó világban szinte meg kell harcolni ezért, de a jó emésztéshez elengedhetetlen, hogy legalább 20-30 percet rászánjunk egy-egy étkezésre. Felejtsük el evés közben a multitasking-ot, tegyük félre a mobiltelefont, laptopot és minden, figyelmünket megosztó elektromos eszközt! Legyünk jelen az étkezés szertartásán: lélegezzünk lassabban, koncentráljunk az ételek színére, illatára és tálalására, együnk komótosan és élvezzük az ízeket, a társaságot, vagy ha egyedül eszünk, a csendet és a nyugalmat!

Nemcsak az számít, hogy mit és hogyan eszünk, hanem az is, hogy kik vagyunk mi, evők!

food-eating-candy-chocolateTestünk és lelkünk táplálása egyaránt fontos. Mivel az evéssel és az ételekkel gyakran bonyolult, ellenséges vagy szorongó a viszonyunk, a táplálkozás így nem nyújthat igazi táplálást! Ha pl. nem diagnosztizált vagy  ismert, de általunk figyelmen kívül hagyott ételallergiától/étel intoleranciától  szenvedünk, akkor bizonyos élelmiszerek fenyegetést, kínokat jelentenek számunkra, s emiatt az evést stresszként éljük meg. Ha gyerek vagy felnőtt korunkban valamilyen lelki trauma vagy szexuális abúzus ért minket, akkor megtörténhet, hogy pl. falásrohamokkal/túlevéssel temetjük be a fájdalmat, vagy túlsúlyunkkal védjük magunkat a további sérülésektől. Gyakran „mérgező” táplálkozási hiedelmeink csapdájában vergődünk, amikor pl. szentül hisszük, hogy a zsír hizlal, hogy akaraterővel szabályozni tudjuk az étvágyunkat, vagy hogy csak akkor leszünk szerethetőek, ha elérjük vágyott testsúlyunkat. Mindennapos, hogy állandó negatív kritikával illetjük testünket, folyamatosan összehasonlítva magunkat másokkal, a  társadalom és a média által közvetített elvárásokkal és ideálokkal.

Ha szükségesnek érezzük, érdemes lehet szakorvos, coach, kineziológus, pszichológus, pszichiáter vagy más tanácsadók segítségét igénybe venni ahhoz, hogy a környezet vagy saját magunk által generált stresszfaktorokat fizikai és lelki síkon feltárjuk, feldolgozzuk és kiiktassuk. Ezektől a terhektől megkönnyebbedve már tudatosabban visszatérhetünk elhagyott testünkbe, hiszen alakítani is csak akkor tudunk rajta, ha itt és most elfogadóan és szeretettel lakunk benne.

Ha  nemcsak fejünkben, hanem testünkben és szívünkben is létezünk, akkor testi-lelki folyamataink étkezéssel kapcsolatos összefüggéseit is felismerhetjük és hasznosíthatjuk hatékony emésztésünk, erős immunrendszerünk, és végső soron egészségünk, vitalitásunk megőrzése érdekében!

Bárdi Katalin

Evés pszichológiája coach, táplálkozási tanácsadó

06 – 30 5929091

 

Hozzászólás beküldése

*